“Hittestress voorkomen én van energielabel van D naar A? Terwijl bewoners bleven wonen waar ze woonden? Het kan echt.”
De gemiddelde bewoner van ‘t Heycop in Breukelen is (vaak) zorgbehoevend en ouder dan 65 jaar. Hittestress in de steeds warmere zomers is een groot probleem. Dat vraagt om een goed klimaatsysteem. Daarbij wilde de eigenaar het gebouw goed verduurzamen om in 2025 energieneutraal te zijn. Extra uitdaging: de 114 bewoners konden tijdens de verbouwing niet ergens anders wonen en zijn dus zeven dagen per week en 24 uur per dag thuis. Hoe leid je dit in goede banen?
Samen innoveren
Aandacht voor de mens Tijdens de hele renovatie was er 40 uur per week iemand aanwezig die de bewoners begeleidde. Altijd dichtbij voor vragen, het wegnemen van zorgen of simpelweg gewoon een praatje. Menselijke aandacht geeft zoveel rust bij de bewoners. Daarbij zorgt het ervoor dat we direct in kunnen grijpen wanneer er iets is dat de mensen stoort.
Alles keurig schoon en fris Een fijne beleving is minstens zo belangrijk voor het succesvol afronden van een project als een goede bouw. Troep is vaak een grote ergernis bij een verbouwing. Daarom zorgden we ervoor dat de bouwplaats altijd keurig schoon was. Daarnaast dweilden we de gangen, soms wel meerdere keren per dag.
Zoveel mogelijk uit het zicht werken De logistiek was vooraf ook helemaal uitgedacht en aangepast aan dit project. De bouwlift bijvoorbeeld. Normaal gesproken pontificaal voor het gebouw. Deze keer deden we de bevoorradingen echter via de zijkant. Dit stoort veel minder dan aan de voorkant.
Menselijke aandacht geeft zoveel rust bij de bewoners.
Ruimte voor rust Om de overlast nog verder te beperken, was een aantal woningen in het complex leeg. Hier konden bewoners terecht voor rust. De ervaring leerde overigens dat de meeste bewoners vakmensen over de vloer wel gezellig vonden. En ook wel makkelijk… Want we hielpen ook graag met het ophangen van een lijstje of een kleine reparatie.
Het zijn de kleine dingen die het doen Die kleine dingen, dat extra stapje…. dat zorgde voor een goede onderlinge band en een hoop extra gezelligheid. Dit in combinatie met onze vakmensen die ze typeerden als ‘beleefde nette jongens’, zorgt ervoor dat bewoners aangaven dat ze helemaal tevreden waren met het renovatieproject. Zowel voor, na en ook tijdens de werkzaamheden.
Wat hebben we dan precies gedaan?
- Brandwerende voordeuren geplaatst.
- Nieuwe convectoren geplaatst. Ze verwarmen én verkoelen met behulp van een warmtepomp.
- Nieuw leidingwerk voor verwarmen en koelen.
- Gevels geïsoleerd.
- Mechanische ventilatie verbeterd.
- Entree vernieuwd.
- Nieuwe betonafwerking balkons.
- Uitstraling en toegankelijkheid complex verbeterd.
- Complex opnieuw geschilderd.
- Scootmobielgarage gebouwd.
- Nieuwe liften geïnstalleerd.
Ook nog eens uniek: een warmtepomp voor zo’n groot project. Een collectieve warmtepomp voor een wooncomplex van deze grootte is vrij uniek voor Nederland. Van het gas af en overstappen naar een hoogtemperatuur-warmtepomp is een innovatieve stap richting energieneutraal in 2025. De installatie heeft zelfs overcapaciteit!