“Oog voor detail laat zien dat je aandacht hebt voor wat je aan het doen bent.”
Ongeveer tien jaar geleden namen de zusters van De Congregatie van Sint Jozef een besluit: hun klooster moest ook in de toekomst in dienst van de maatschappij blijven staan. Ze besloten daarom samen deze prachtige plek uit 1910 klaar te maken voor de toekomst door het te laten transformeren in een woonzorgcentrum. De sfeer van het voormalig klooster is nog altijd voelbaar. Het gebouw straalt kalmte en warmte uit en is gelegen in een parkachtige tuin aan de rand van het bos. Allette de Koning (directeur Zusterzaken) vertelt over wat er kwam kijken bij de grootscheepse verbouwing op een plek waar gewoond, gezorgd, gebeden en zelfs ook begraven wordt.
Samen aanpakken
'De basis voor een goede samenwerking legden we al in een vroeg stadium. Onze vastgoedadviseur stelde ons partijen voor die hij bij ons vond passen. Die ervaring is heel fijn. Op zijn advies hebben we heel bewust gekozen om iedereen zo vroeg mogelijk in het traject in te schakelen. Door echt samen na te denken over de aanpak, vermijd je zoveel mogelijk vervelende verrassingen.'
↑ Allette de Koning (directeur Zusterzaken)
“Ze hebben oog voor detail en weten de zaak op waarde te schatten. Dat vind ik heel attent”
Wanneer wist u dat het een goede samenwerking zou worden? 'De zusters moesten tijdens de verbouwing buitenom naar de kapel toe. Van Wijnen heeft toen een nieuwe overdekte toegangsroute gemaakt. Bovenop had de uitvoerder een mooi torentje gemaakt. Juist dit oog voor detail laat zien dat ze aandacht hebben voor wat ze aan het doen zijn. Ze zetten echt een stapje extra. En als je zo begint, dan begin je goed'.
Wat vindt u het belangrijkste bij een goede samenwerking? 'Het onderlinge contact. We waren echt samen op het terrein aanwezig. Wij wonen, werken en zorgen hier terwijl ons huis wordt verbouwd. Daarvoor is goede communicatie nodig. Dat leidt tot onderling begrip en betrokkenheid.’
“Wonen, werken, zorgen. Dat gebeurt hier allemaal onder één dak. Om op zo’n plek te werken is er veel communicatie nodig’ ”
Wat is volgens u de sleutel voor succes tijdens dit soort projecten? 'Creativiteit en duidelijke afspraken maken. En je eraan houden. Tijdens de transformatie hebben we hier een parkeerprobleem gehad. Meteen regelden ze met Dierenpark Amersfoort dat wij onze auto’s daar konden parkeren. Vanwege Corona waren zij dicht, en hadden dus plekken over. Maar zelfs toen ze weer open gingen kregen wij alsnog kaartjes voor de parkeerplaats. Geweldig!'
'We hebben hier gedurende de anderhalf jaar natuurlijk ook te maken met overlijdens. De kapel in het klooster speelt dan een belangrijke rol bij de begrafenis. Maar hoe ga je daarmee om tijdens de verbouwing? Daarom hadden we dat van tevoren afgesproken dat wanneer er een begrafenis is, alles stil komt te liggen. En dat is ook gebeurd. Gelukkig niet heel vaak, maar toch is het fijn dat we echt op ze kunnen rekenen’.
“Veel problemen kun je niet voorspellen. Dus gebeurt er iets onverwachts? Dan gaan ze altijd meteen kijken hoe ze het kunnen oplossen’”
'Ook bij vrolijker gebeurtenissen, hoor. Een middag, het was net voor Kerst… we konden eindelijk weer eens echt fijn met zijn allen samen zijn. Ook dan hielden de mensen van Van Wijnen rekening met ons door ergens anders te gaan werken. Steeds op zoek naar hoe we elkaar konden helpen om verder te komen’.